تماس با ما 09036552500 ثعلب قلوه ای اصل 20 گرمی طبیعی

مشخصات اصلی


قیمت: 159000 تومان

ستاره شهر

معرفی اجمالی محصول


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی



فواید و خواص و مضرات گیاه ثعلب برای بدن

فواید و خواص و مضرات ثعلب

فواید و خواص و مضرات ثعلب

نام علمی: Orchis mascula
کلیات گیاه شناسی

نام‌های دیگر آن: خصیه الثعلب، سعلب، شاطریون، سحلب، ثعلب مصری، ارکیده، ارکید، سه‌برگ، سالپ، ونیله، تولکی، کوکره، لومیری، اورکیس ماسکولا، سورقطون، کوکهری و گل دختر ملکه آفتاب می‌باشد.

ثعلب‌ گیاهی‌ است‌ پایا و چندساله‌ و دارای‌ گلهای‌ خوشه‌ای‌ و برگهای‌ پهن‌،برگهای‌ تحتانیش‌ به‌ نوک‌ باریک‌ و تیزی‌ منتهی‌ می‌شوند و برگهای‌ فوقانیش‌ معمولادارای‌ لکه‌هایی‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ است‌. گلهایش‌ صورتی‌ یا سفید با خطوط‌ و نقاط‌بنفش‌ یا ارغوانی‌ است‌. رنگ‌ پوسته‌ غدد زیرزمینی‌ صورتی‌ و داخل‌ آن‌ سفید است‌. طعم‌ آن‌ کمی‌ شیرین‌، لزج‌ و کمی‌ تند است‌. معمولا محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است.

این گیاه پیازی دارد که پیاز آن مورد استفاده است. گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشک و پودر کردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد. معمولا غده‌ ثعلب‌ در اوایل‌ تابستان‌ می‌رسد.ثعلب‌ دارای‌ ئیدرات‌ کربن‌، قند، مقداری‌ موسیلاژ شبیه‌ باسورین‌، آمیدون‌ تغییرشکل‌ یافته‌، مواد پروتئیدی‌، و در آردی‌ که‌ از فکول‌ غده‌ به‌نام‌ ثعلب‌ بدست‌ می‌آیدمقدار زیادی‌ مواد لعابی‌ (موسیلاژ) و ماده‌ای‌ شبیه‌ صمغ‌ غربی‌ و نشاسته‌ و مواد رنگی‌ و مقدار کمی‌ املاح‌ معدنی‌ و مقدار جزئی‌ اسانس‌ است‌ که‌ پس‌ از خشک‌شدن‌ گیاه‌ به‌صورت‌ کومارین‌ درمی‌آید.

آرد ثَعلَب، آردی است که از ساییدن سیبک‌ها (غده‌های ریشه) خشک شدهٔ گونه‌های مختلف گیاه ثعلبیان به‌دست می‌آید. آرد ثعلب دارای یک ماده چندقندی نشاسته‌مانند به نام باسورین است.

گونه‌هایی از ثعلبیان مانند Orchis morio L. کاربرد دارویی داشت که امروزه سعی می‌کنند مواد دیگری را جایگزین آن کنند. غده‌های ریشه آن را جمع‌آوری کرده و خشک می‌کردند و بعداً آرد کرده و از آن لعاب ثعلب درست می‌کردند. این لعاب (موسیلاژ) هیدرولیز شده و به مانوز و گلوکز تبدیل می‌شود و دارای ۳۰٪ نشاسته، آلبومین و قند است. در گذشته در پزشکی سنتی از لعاب رقیق ثعلب (به نسبت ۱۰ به ۱۰۰) برای ناراحتی‌های روده و معده، تقویت قدرت جنسی استفاده می‌کردند ولی امروزه مواد دیگری را جایگزین ثعلب می‌کنند. به دلیل جمع‌آوری بیش از اندازه این گیاه در معرض خطر نابودی قرار گرفت. گونهٔ Orchis Maculata L. نیز نوشته شده است.

از ثعلب در تولید بستنی سنتی ایرانی استفاده می‌شود.

از آرد ثَعلَب در ترکیه نوشابه‌ای تهیه می‌شود به نام ثعلب (Salep) که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می‌شد.

از آرد ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می‌شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب. منطقه قهرمان‌مرعش ترکیه از تولیدکنندگان بزرگ آرد ثعلب است که این آرد با نام «ثعلب مرعش» معروف است.

هر دو نوع ثعلب به علت داشتن موسیلاژ (لعاب) فراوان به عنوان نرم كننده، تقویت كننده اعصاب و مقوی در طب سنتی ایران مصرف می شوند.

در كتاب قانون ابن سینا و مخزن الادویه از گیاهی به نام حفی الثعلب سخن به میان آمده كه خصوصیات و ریشه آن تطابق كاملی با این دو گونه ثعلب ندارد و به مطالعات بیشتری نیاز است.

مهم ترین اثرات گزارش شده:

ضد درد، افزایش دهنده قوای جنسی، قابض، ملین، كاهش دهنده كلسترول، كاهش دهنده قند خون و مقوی اعصاب

طریقه و میزان مصرف:

دم كرده: 1 گرم از پودر به صورت چای مصرف شود.

پودر: یك قاشق چایخوری پودر در یك لیوان آب گرم حل شده قبل از غذا میل شود.


خواص ثعلب :

۱. طبع آن گرم و مرطوب است.

۲. مقوی نیروی جنسی می‌باشد.

۳. در گذشته جهت تقویت کودکان همراه شیر به آن‌ها می‌دادند.

۴. جهت درمان رعشه (تشنج‌های کزازی) از ثعلب به صورت دمکرده می‌توان استفاده کرد.

۵. برای درمان سرماخوردگی و اخلاط خونی به صورت دمکرده استفاده شود.

۶. جهت درمان ورم کلیه و مثانه از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

۷. جهت جلوگیری از ریزش مو و تقویت موی سر ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ مخلوط نموده به پوست سر بمالند.

۸. برای رفع ورم حاد روده در رابطه با بیماری حصبه ۲ گرم ثعلب را در ۱۵۰ سی‌سی آب جوشانده بنوشند.

۹. جهت کم‌خونی از دمکرده ثعلب می‌توان استفاده کرد.

۱۰. برای جلوگیری از انزال زودرس از ثعلب استفاده کنند.

۱۱. افرادی که لاغر هستند از ثعلب استفاده کنند مخصوصا در تابستان عصرانه با بستنی میل کنند.

۱۲. در گذشته جهت تقویت کودکان همراه شیر به آن‌ها می‌دادند.

۱۳. جهت ناراحتی‌های معده از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

۱۴. مقدار دمکرده این گیاه ۱۸ گرم در ۱۰۰۰ سی‌سی آب می‌باشد.

۱۵. تقویت کننده اعصاب می‌باشد.

۱۶. جهت درمان فلج و لقوه از ثعلب می‌توان استفاده کرد.

۱۷. از پودر ثعلب و گل پنیرک می‌توان مانند ژل جهت موی سر استفاده کرد. بدین صورت که ۵۰ گرم ثعلب را با کمی روغن نارگیل و ۲۰ گرم گل پنیرک در یک لیتر آب جوشانده سپس صاف نموده می‌گذاریم سرد شود این ژل برای مو مفید است.

۱۸. یک ژل دیگر جهت تقویت مو: ابتدا ۵۰ گرم سبوس برنج را در یک لیتر عرق گزنه جوشانده سپس صاف نموده آن گاه مجددا ۵۰ گرم پودر ثعلب به محلول اضافه کرده و جوشانده صاف نموده می‌گذاریم سرد شود از این ژل جهت آرایش و تقویت مو می‌توان استفاده کرد.

مضرات:

1. مصرف زیاد ثعلب باعث سقط جنین می‌گردد.

2. کسانی‌که بیماری وریکوسل دارند کمتر مصرف کنند.

3. مصرف زیاد ثعلب تارهای صوتی را از کار می‌اندازد.



برچسب ها: ثعلب , عوارض ثعبلب , عوارض ثعلب , ثعلب در بستنی , مضرات ثعلب , تفاوت ثعلب شیمیایی و طبیعی , گیاه ثعلب , ثعلب ترکیه , ثعلب در ایران , پودر سفت کننده بستنی , ضد ری ,

مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


محمد1396/2/27 ساعت 23:22
سلام آیا شما ثعلب تازه هم میخرید?
یونس حیدری : 1397/3/23 ساعت 20:09
سلام بله 09116703805
ارسال پاسخ

ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر
محصولات مرتبط