تماس با ما 09036552500 ناخنک (اکلیل الملک) 200 گرمی

مشخصات اصلی


قیمت: 41000 تومان

ستاره شهر

معرفی اجمالی محصول


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی


خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)

خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)


به فارسی و در کتب طب سنتی « ناخنک » و « اکلیل الملک » نام برده می شود ، گیاهی است از خانواده Leguminosae نام علمی ان Trigonella grandiflora Boiss می باشد و معمولا میوه ان را که مورد مصرف پزشکی است ، اکلیل الملک می نامند .


● مشخصات
گیاهی است با اختلافات جزئی شبیه شنبلیله ولی برگها و گلهای ان کمی درشت و میوه ان هلالی برنگ نخودری روشن است که در داخل ان دانه های زرد رنگ و معطر قرار دارد.. این دارو در بازار ایران با نام ناخنک عرضه میشود.

● خواص – کاربرد

ناخنک از نظر طبیعت نظر سشیخ الرئیس ابو علی سینا گرم و خشک در مرتبه اول است ، ولی Dioscorides ان را معتدل در حرارت و برودت می داند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند. ضماد تخم ان با سرکه و روغن گل سرخ اگر بر سر گذارده شود و یا ریختن اب دم کرده ان بر سر برای رفع سردرد ، سرگیجه ، سکته مغزی ، لقوه ، فراموشی و مالیخولیای سبک مفید است . اگر ۸ گرم ان با ۲۰ گرم عسل خورده شود برای فلج و سستی اعضای بدن نیز برای فلج و سستی اعضا مفید است.

خوردن اب دم کرده ان بتنهایی و یا با ادویه مناسب مانند بابونه و صعتر و شبت نیز برای امراض فوق مفید است.
خوردن اب دم کرده ان برای رفع درد معده و کبد و طحال و رحم مفید است .

اگر اب دم کرده ان با انجیر و عسل خورده شود برای ازدیاد ترشح شیرو اسپرم نافع و مدر است و قاعده اور . خوردن ۱۲ گرم عصاره گیاه و تخم گیاه با دوشاب برای ورم الات داخل شکم و بدون تخم ان برای رفع درد و اگر با زعفران مخلوط شود برای تسکین ضربان همه اعضا مفید است. خوردن دم کرده شاخه وبرگ ان مدر است و قاعده اور و برای اخراج جنین کمک میکند. مضر بیضه ها می باشد از این نظر باید با عسل و انجیر و مویز خورده شود. مقدار خوراک ان ، از تخم ان تا ۱۰ گرم و از عصاره گیاه تا ۸۰ گرم است . جانشین ان از نظر خواص بابونهو فراسیون است.

اکلیل الملک،ناخنک، یونجه زرد

Melilotus officinalis

آنرا صابع الملک نامند، به فارسی گیاه قیصر، شاه‌افسر و ناخنک گویند و به هندی نیز پرنگ نامند ؛ دو صنف می‌باشد و گیاه هر دو صنف شبیه به هم اما ثمر یک صنف هلالی شکل و در غلافی مانند تخم ترب و تخم‌های آن مدور و ریزه‌تر از خردل و بعضی را تخم شبیه به حلبه و غلاف غیر هلالی و ثمر صنف دوم باریک‌تر و هلالیت آن کم‌تر و برگ آن مدور به قدر درهمی و شاخه‌های آن باریک و درشت و صلب و پراکنده و بعضی منبسط بر روی زمین.
طبیعت آن گرم و خشک در اول و بعضی مرکب‌القوی و جزو حار یابس در آن زیاده از جزو بارد گفته و دیسقوریدوس معتدل در حرارت و برودت دانسته
خواص عمومی آن شامل حل کنندگی،اعتدال دهنده، قابض و خشک کنندگی می باشد ولی خاصیت قبض آن از حل کنندگی کمتر است بنابراین اعضاء را اعتدال بخشیده و لطیف کرده و تقویت می نماید و بطور عام تورمهای سخت را نرم می گرداند


خواص گیاه ناخنک یا اکلیل الملک

آب دمکرده آن را بنوشید:

  • محرک، مهیج، مقوی بدن و اعتدال دهنده اخلاط است
  • سرفه های رطوبتی مزمن، تنگی نفس، خفقان سرد و استسقای زقی که با حرارت و عطش شدید توأم نباشد را درمان میکند
  • برای پاک کردن ریه، تحلیل بادها و معالجه یرقان سوداوی مفید است
  • ورم کلیه و مثانه را برطرف میسازد
  • سنگ کلیه و مثانه را خرد میکند
  • رعشه، ضعف عصبی، حزن و اندوه روحی و میگرن را درمان می کند
  • برای رفع درد معده، کبد، طحال ورحم مؤثر است.
  • برای رفع دل درد نوزاد، مغز آن را نرم بسایید، بعد در آب گرم مخلوط کنید و به او بخورانید.
  • اگر ۸ گرم دانه های آن را نرم بکوبید و با ۲۰ گرم عسل مخلوط کنید و بخورید و هر صبح و شب با جوشانده آن در حمام بخور دهید و بعد از حمام روغن آن را بر موضع بمالید، برای درمان فلج و رفع سستی اعصاب بدن نافعاست.
  • آن را با انجیر دم کنید، بعد آب آن را صاف کرده باعسل شیرین کنید و بنوشید. مدر و قاعده آور است و برای ازدیاد ترشح شیر و اسپرم نافع می باشد.
  • خوردن ۱۲ گرم از عصاره همراه با تخم آن با دوشاب برای ورم آلات داخل شکم مفید است.
  • خوردن ۱۲ گرم از عصاره آن بازعفران برای تسکین ضربان همه اعضا مفید است.
  • مالیدن اسانس آن برای جلوگیری از ریزش مواثرات مفید دارد.
  • هر روز با آب جوشانده آن سر را ماساژ دهید. شورهای سر را برطرف میکند.
  • یک صد گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و با آب گرم آن موضع را ماساژ دهید. درد مفاصل رادرمان می کند، ورمهای سفت و مزمن را تحلیل میبرد.



برچسب ها: ناخنک , ناخنک چیست , خواص ناخنک , مزاج ناخنک , اکلیل الملک , نام دیگر ناخنک , گیاه ناخنک , خاصیت ناخنک , گیاه تقویت اعصاب , ناخنک ضد آسم , خرید گیاه اکلیل الملک ,

مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر
محصولات مرتبط