تماس با ما 09036552500 گل کلپوره (بهتربن کاهنده قند خون) 200 گرمی

ستاره شهر

معرفی اجمالی محصول


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی


گیاه کلپوره (گل تلخو)


نام علمی:Teucrium polium

انگلیسی: Poleigamander

عربی: مسک الجن، حشیشه الریح

فرانسه: Germandree pouliot

نام محلی:گل تلخو


یکی دیگر از گیاهان دارویی که در منطقه چوپانان به وفور یافت میشود گیاه شفابخش کلپوره است . در زمان های گذشته از آن برای تقویت معده و ناراحتی های گوارشی استفاده می کرده اند که در ذیل خواص آن به صورت کامل آمده است :

کلپوره حاوی‌ اسانس‌های ساپونین‌ و یک‌ مادة ‌تلخ ‌به‌نام‌ پیکروسالوین‌،مقداری‌ تانن‌، لعاب‌، ساپونوزید، آسیاراژین‌، مواد صمغی‌ و دیترین‌ است‌.قسمت‌ مورد استفاده‌دارویی‌ کلپوره برگهای‌ تازه‌و یا خشک‌و سرشاخه‌های گلدار آن‌است‌که‌ در موقع‌گل ‌دادن‌از اواسط اردیبهشت جمع آوری‌ شده ‌و در سایه‌ در حرارت‌کمتر از ۳۵ درجه‌سانتیگراد‌خشک می گردد.


خواص‌ و اثرات‌دارویی‌:




طبع کلپوره گرم‌است. کلپوره دارای‌ خواص‌دارویی‌ قابض‌، ضد التهاب‌،بندآورنده‌خون‌، مقوی‌ عمومی‌، محرک‌، نیروبخش‌، ملین‌، ضد تشنج‌، پایین‌آورنده‌فشار خون‌، قاعده‌آور، ضد عفونی‌ کننده‌، اشتهاآور، نشاط‌آور و... است‌. کلپوره در موارد عفونتهای‌ مجاری‌ تنفسی‌، سوءهاضمه‌، ضعف‌اعصاب‌،خستگی‌ مفرط‌، التیام‌ زخم‌ها، قطع‌شیر، تنظیم‌ قاعدگی‌، نقرس‌، رماتیسم‌،استسقاء، تب‌نوبه‌، دردهای‌ عادت‌ماهیانه‌، کم‌خونی‌، افسردگی‌، ورم‌کلیه‌،عوارض‌ یائسگی‌ ولاغری‌ به‌کار می‌رود. کلپوره عمل‌معده‌را تحریک‌ می‌کند و به‌هاضمه‌یاری‌ می‌رساند و خون‌راسریعتر به‌جریان‌ می‌اندازد.در استعمال‌خارجی‌ به‌شکل‌لوسیون‌ یا کمپرس‌برای‌ ترمیم‌ زخم‌ها وسرمازدگی‌ها، خراشهای‌ پوست‌و بندآوردن‌شیر استفاده‌می‌شود.



مکانیسم اثر:
سیستم اعصاب پارا سمپاتیک که از جمله سیستمهای عصبی خودکار بدن است (سیستم دیگر سمپاتیک است). مسئول انقباض و حرکات دستگاه گوارش می‌باشد. استیل کولین یک حامل شیمیائی است که با ترشح از انتهای اعصاب پارا سمپاتیک سبب بروز اثرات این اعصاب بر اندامهای مختلف می‌شود. بنابراین یک داروی آنتاگونیست استیل کولین می‌تواند مانع اثرات این ماده در اندام مورد نظر شود و اثرات استیل کولین را معکوس نماید. مواد مؤثره گیاه کلپوره آنتاگونیست استیل کولین می‌باشند. این مواد با مهار کانال‌های کلسیم مانع از ورود کلسیم از مایع خارج سلولی به داخل غشاء پایانه‌های عصبی در هنگام دپولاریزاسیون (مرحله‌ای که به علت ورودیون‌های سدیم با بار مثبت پتانسیل الکتریکی داخل غشاء به سمت مثبت میل می‌کند) شده، جلو آزاد شدن استیل کولین را از وزیکول‌های التهابی عصب گرفته، در نتیجه امکان انتقال پیام عصبی در طول مسیر نورون‌ها و نیز انتقال پیام عصبی به ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش از میان رفته یا حداقل کاهش می‌یابد. در نتیجه دارای اثرات آنتی‌اسپاسمودیک می‌باشد.
طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی -

توجه :

گل کلپوره کاهنده بسیار قوی قند خون است منتهی نباید بیش از 30 یا 25 روز استفاده شود زیرا سبب تخریب کبد و بالا بردن آنزیم های کبد می شود .



دم‌ کرده‌یا جوشانده‌۱ ـ ۲ قاشق‌برگهای‌ ساییده‌ شده‌ کلپوره در یک‌ لیتر آب‌به‌عنوان‌دهان‌شویه‌ و غرغره‌در رفع‌التهابات‌دهان‌، التهابات‌لثه‌و ورم‌لوزه‌و درمان‌برفک‌به‌کار می‌رود. از این‌ جوشانده‌به‌عنوان‌شست‌و شو و ضدعفونی‌ کننده‌دهان‌و التیام‌ زخم‌های‌ دهان‌و ناراحتیهای‌ حلق‌استفاده‌می‌شود. جوشانده‌ ۱۰ گرم‌برگ ‌کلپوره ‌ در ۱۰۰ گرم‌سرکه‌قابلیت‌ پایین‌ آوردن‌قندخون‌در بیماران‌ دیابتی‌ را دارد.








سینا صمیمی 90/03/04 آرشيو نظرات


خواص گیاه دارویی آویشن





آویشن گیاهی كوهستانی و معطر است كه در کوهستانهای اطراف چوپانان فراوان است که هم اکنون این گیاه به گل نشسته وفصل چیدن آن است و تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشك است و از آن معمولاً به عنوان ادویه برای طعم ‌داركردن انواع غذاها وهمچنین از دم کرده ان به شکل چای استفاده می ‌كنند.معمولا همشهریان عزیز چوپانانی در این فصل که به بیابان وکوه میروند از دم کرده آویشن تازه بجای چای مینوشندواز تفریحات سالم خانواده ها بخصوص جوانان همین نوشیدن دم کرده آویشن تازه در کنار سنگاب در کوه میباشد.البته دقت داشته باشید که فقط به اندازه مصرف خودتان از این گیاه دارویی بچینید واستفاده کنید.

این گیاه در كشور ما معمولاً به صورت خشك شده و پودر مورد استفاده قرار می‌ گیرد ولی در كشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می ‌كنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشك آن دارد.

خواص درمانی

- آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید بوده و همچنین نشاط ‌آور است.

- آویشن خاصیت ضد میكروبی، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و این به جهت وجود ماده تیمون در آن است ولی با توجه به اینكه تیمون خاصیت سمی نیز دارد، در مصرف آویشن زیاده ‌روی نكنید.

- مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شكم ، سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زكام توصیه می ‌شود، برای این منظور 10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن را در طول روز میل كنید.

- اگر از درد مفاصل ، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیك در رنج هستید نیز آویشن بخورید.

- بعضی‌ها معتقدند مالیدن جوشانده آویشن روی سر از ریزش موی سر جلوگیری می ‌كند.

یك چهارم قاشق چای‌خوری پورد برگ آویشن خشك ‌شده شامل مواد زیر است:

انرژی 8/0كیلو كالری

هیدرات كربن 0.02گرم

پروتئین 0.04گرم

چربی 0.01گرم

فیبر 0.01گرم


200 گرمی بسته بندی



برچسب ها: کلپوره خراسانی , کلپوره چیست , گل کلپوره , کاهش قند خون با گیاه , کاهنده سریع قند خون , کاهش قند , قند خون , خرید مریم نخودی اصل , خواص کلپوره ,

مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر
محصولات مرتبط