تماس با ما 09036552500 قره قروت (کشک سیاه) نیم کیلویی

مشخصات اصلی


قیمت: 90000 تومان

ستاره شهر

معرفی اجمالی محصول


نقد و بررسی
مشخصات فنی
فیلم محصول
پرسش و پاسخ

نقد و بررسی


قره‌قروت

يا قره‌قروت يکي از فرآورده‌هاي فرعي شير است که به روش سنتي از کشک توليد مي‌شود.

هر 100 گرم قره‌قروت حاوي240 کيلوکالري انرژي است که مي‌تواند بخشي از انرژي مورد نياز روزانه را تأمين کند.
قره‌قروت حاوي پروتئين، کربوهيدرات و چربي است.

پروتئين موجود در اين فرآورده نقش ساختاري و استحکامي در بدن (به ويژه عضلات) دارد و به رشد و نمو کمک مي‌کند.

قند موجود در قره‌قروت از نوع لاکتوز است که از بهترين قندهاي طبيعي مي‌باشد و انرژي کمتري نسبت به قند معمولي دارد. لاکتوز در طي فرآيند توليد قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبديل مي‌شود، بنابراين مصرف قره‌قروت براي افرادي که دچار عدم تحمل لاکتوز شير مي‌باشند، مشکلي ايجاد نمي‌کند.
از مهم‌ترين خواص قره‌قروت، درصد پايين چربي آن است که اين محصول را به يک محصول رژيمي براي افراد دچار اضافه وزن و چربي خون بالا تبديل کرده است.

قره‌قوروت (سیاه‌کشک) یا قارا یکی از انواع لبنیات به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و بعضاً سفید یا زرد است که مزه‌ای بسیار ترش دارد. این فراورده‌ی لبنی از دوغ یا ماست به دست می‌آید. در کرمان و یزد به آن تَرَف ، در مازندران تَفره ، در اصفهان و آباده به آن قارا و در شیراز و خراسان شمالی (بجنورد) با نام قره قوروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) شناخته می‌شود. استان چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد یکی از مراکز مهم و اصلی تهیه قارا یا قره قروت در کشور و یکی از سوغات این شهرستان می باشد. در فردوس (خراسان جنوبی) قره قروت را کرم رنگ می سازند و آنرا آق قروت (به معنی کشک سفید) مینامند. آق قروت به ۲ دسته کلی تقسیم می شود: ماستی (از جوشاندن آب ماست پس از ریختن در کیسه) و دوغی (از جوشاندن آب دوغ پس از ریختن در کیسه). قیمت آق قروت ماستی حدود دو برابر آق قروت دوغی است و بر خلاف قره قروت بافتی پفکی و متخلخل دارد.

روش تهیه

دوغ ترش شده را در مشک می‌ریزند تا تمام چربی آن که کره می‌باشد جدا گردد. بعد باقی‌مانده دوغ را می‌جوشانند تا غلیظ شود، سپس آن را روی پارچه صاف می‌کنند تا آب آن گرفته شود و باقی‌مانده را که روی پارچه مانده است، به صورت گلوله یا بیضی یا استوانه در آورده، می‌گذارند تا خشک گردد و نام آن را کشک می‌گذارند. آب چکیده از پارچه را با کمی شیر مخلوط کرده و بعد می‌جوشانند تا جسمی سرخ رنگ و ترش مزه که قره‌قروت نام دارد به دست آید.

توصيه ها :

1- از آنجايي که ممکن است به منظور ايجاد طعم و جلوگيري از رشد برخي ميکروب‌ها، به فرآورده‌هايي نظير کشک و قره‌قوروت، ميزان زيادي نمک اضافه شود، مصرف اين‌گونه محصولات به افراد دچار پرفشاري خون توصيه نمي‌شود.
2- در حال حاضر برخي از قره‌قوروت‌ها به صورت سنتي و در شرايط غيربهداشتي تهيه و بسته‌بندي مي‌شوند. مصرف فرآورده‌هاي غيرپاستوريزه منجر به بروز بيماري‌هاي گوارشي و مسموميت مي‌شود.
3- هنگام خريد چنين محصولاتي حتماً به تاريخ انقضاي محصول توجه کنيد.

زياده روي نکنيد

اسيديته قره قروت از لواشک خيلي بيشتر است و مصرفش مي‌تواند موجب فرسايش ميناي دندان شود و آثار مخرب را روي دندان‌ها بگذارد. به همين دليل بهتر است که در مصرف آن تعادل را رعايت کرد.


افزودن نمک فراوان به قره قروت موجب بالا رفتن سديم خون مي‌شود و در نتيجه ابتلا به بيماري‌هايي مانند پُرفشاري خون يا افزايش دفع کليوي کلسيم شدت مي‌يابد.

در ضمن زياده‌روي در مصرف اين فرآورده، به دليل محتواي اسيد آن، منجر به ضعف عمومي بدن شده و توصيه نمي‌شود.


برچسب ها: قره قروت , کشک سیاه , قره قروت چیست , خواص قره قروت , مضرات قره قروت , کاهش وزن با قره قروت , ضد چربی خون , خواص درمانی قره قروت ,

مشخصات فنی


فیلم محصول



پرسش و پاسخ


ارسال پرسش جدید

نام :
ایمیل :
متن :
کد امنیتی : ریست تصویر
محصولات مرتبط